středa 11. listopadu 2015

Dýňové máslo

Máme svou dodavatelku dýní, HAHA. Zuzi to zní honosně viď :-).

Ne, to bych Zuzce křivdila, je to hlavně moje kamarádka, která mě už třetím rokem zásobuje dýněmi a já jsem jí nesmírně vděčná. Pokaždé na mě myslí už na jaře a zasadí jich víc abych mohla mít dýni i já.

Dříve jsem je nechávala ve sklepě nebo na balkóně v celku, ale dost jsem se bála že ty všudypřítomné plísně se rozhodnou a mou dýni sežerou.

A v tom mě osvítilo, dýně jsem vydlabala pokrájela na kostky a pomrazila a je to jako, kdybyste vytáhli čerstvou dýni...

A protože na internetu se to letos na podzim opravdu hemží recepty na cokoli z dýní nejsem si jistá jestli mi v mrazáku nějaká vydrží :)

Z dýní už jsem zkoušela víc věcí:

Dýňovou polévku, která se u nás docela často vaří a moc chutná. Dýňový koláč na slano, který také chutnal a to i Martinovy, který moc zeleninu nemusí. Dýňové rizoto, které ovací moc nesklidilo, ale za mě tak špatné nebylo! Dýňová kaše jako barevná vzpruha :)

A teď došlo na dýňové máslo, lákalo mě spíše to ve slané variantě, ale vyzkoušela jsem na jeden zátah obě :-)

Abychom měli možnost srovnání...


Zleva: máslová dýně, muškátová dýně

budete potřebovat:
Na SLADKOU variantu

1 dýni muškátovou
70g cukru
2 lžíce změklého másla
1/2 lžičky skořice
1/2 lžičky muškátového oříšku
1 lžičku šťávy z citronu
1 lžíci vanilkového extraktu
špetku soli

Na SLANOU variantu
1 dýni máslovou
8 lžic změklého másla
sůl
Obě dýně vydlabeme od semínek a vlákýnek a podélně je rozkrájíme na kousky asi tak:

Hlubší plech vyložíme pečícím papírem a dýně na něj poklademe slupkou dolů, lehce je potřeme olivovým olejem a máslovou dýni osolíme!


Pozor nepoplést :-)

Dáme do trouby na 180°C na hodinku péct, možná na delší dobu podle velikosti, měla by být prostě měkká.

Jelikož venku už je zima stačí pekáč na chvíli vystrčit ven aby dýně vychladly.

A pokračujeme, dýně oloupeme, slupka šla nádherně dolů jedním až dvěma tahy nože a nebylo moc odpadu. Teď přichází rozdělení :-)


Slaná varianta:

do mixéru dáme máslovou dýni a mixujeme do hladka postupně přidáváme lžíce másla a vždy promixujeme do hladka. na konec dochucujeme solí podle chuti. Dáme do zavařovací skleničky a uchováváme v lednici

Sladká varianta:

do mixéru dáme muškátovou dýni, vanilkový extrakt, skořici a špetičku soli a mixujeme do hladka postupně přidáváme máslo a cukr a vždy promixujeme do hladka. Nakonec přidáme citronovou šťávu a muškátový oříšek nastrouhaný a naposledy do hladka promixujeme.


První ochutnávka proběhla na domácím kváskovém chlebu a na preclíkách. Na obojím moc dobré :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat